Propunerile de modificare a legislatiei achizitiilor publice : intre declaratii de presa si dezbatere publica

22/02/2010 by: Luiza Manolea

AGERPRES a transmis o declaratie a dlui. ministru Vasile Blaga in legatura cu viitoare modificari ale legislatiei achizitiilor publice, comunicat ce a fost publicat in 22 februarie 2010 in Portalul national de administratie publica.

Proiectele de modificare de legi se supun dezbaterii publice, cu accesul celor implicati: administratiile publice – autoritati contractante, ofertanti (vezi, de exemplu, propunere de modificari ale legislatiei achizitiilor publice efectuate de catre ARACO, CNSC – cei care judeca toate contestatiile in competenta lor, reprezentantii judecatorilor (CSM), caci si ei judeca unele contestatii si toate recursurile, si nu in ultimul rand ANRMAP, care este entitatea ce are tocmai atributii de propunere de modificare a legislatiei ori de adaptare a ei!

Mai mult, ANRMAP trebuie sa fie implicata in mod obligatoriu, potrivit art. 2 alin. 2 din HG 525/2007 « Proiectele de acte normative, care pot avea impact asupra activităţilor reglementate de legislaţia privind achiziţiile publice, se supun spre adoptare Guvernului numai după obţinerea avizului din partea A.N.R.M.A.P. »

Dezbaterea publica creeaza un fundament si o justificare reala modificarii propuse. Declaratia, chiar daca este publica, nefiind insotita de propunerea concreta de modificare, nu are rolul de dezbatere publica.

Dezbaterea publica permite celor care sunt intrinsec implicati sa isi spuna punctele de vedere – care, cateodata nu sunt nici macar similare, si sa aduca imbunatatiri: comunicare constructiva. Declaratia publica reprezinta punctul de vedere al unei singure parti.

O declaratie politica, fara publicarea propunerii concrete a actului modificator este total insuficienta, daca Ministerul Administratiei si Internelor doreste sa ia initiativa legislativa si s-o duca pana la capat. Si spun asta pentru ca dezbaterea publica a propunerilor de modificare a actelor normative este obligatorie prin Legea 52/2003 a transparentei decizionale!

De altfel, Ministerul Administratiei Publice declara ca « este interesat în participarea activă a cetăţenilor la luarea deciziilor administrative şi în procesul de elaborare a proiectelor de acte normative. » Insa, pe pagina rezervata capitolului Transparenta decizionala, nu apare deocamdata nicio referire la vreo modificare a OUG 34/2006 ori HG 925/2006 din domeniul achizitiilor publice…

Prin urmare, daca Guvernul adopta pe calea urgentei (urgenta care, de fapt, este inexistenta!!!) un act normativ de modificare a OUG 34/2006 fara sa respecte obligatia supunerii dezbaterii publice, Guvernul incalca legea de 2 ori:

–         isi aroga titlul de legiuitor, in locul Parlamentului,

–         nu respecta Legea 52/2003, dovedind, astfel, o opacitate la nivelul decizional de netolerat intr-un stat de drept.

Sigla Av. Luiza Manolea

Comments

One Response to “Propunerile de modificare a legislatiei achizitiilor publice : intre declaratii de presa si dezbatere publica”
  1. Raluca says:

    Achizitii publice: Noi propuneri pentru descurajarea “contestatorilor de profesie”
    12 mai 2010 ANRMAP a lansat in urma cu doua saptamani spre dezbatere publica proiectul de modificare a OUG 34/2006 privind achizitiile publice. In urma analizei amanuntite a sistemului si a propunerilor venite din partea actorilor implicati in sistemul de achizitii publice, ANRMAP introduce noi masuri cu scopul de a eficientiza sistemul de achizitii publice.

    Astfel, referitor la contestatii, legislatia prevede obligatia autoritatii contractante de a solicita ofertantului constituirea unei garantii, in cuantum de 2% din valoarea estimata a contractului de achizitie publica/acordului-cadru, in vederea participarii la procedura de atribuire. O noua masura propusa este aceea ca, in cazul in care ofertantul depune o contestatie, iar Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor o respinge, autoritatea contractanta sa retina contestatorului garantia de participare.

    Presedintele ANRMAP, Cristina Traila, precizeaza ca aceasta propunere ar avea ca finalitate “reducerea numarului mare de contestatii care intarzie semnarea contractelor si stoparea abuzului ”.

    De asemenea, ca urmare a intalnirii bilaterale dintre reprezentantii Comisiei Europene si delegatia Romaniei condusa de presedintele ANRMAP, ce a avut loc pe data de 4 mai 2010, in propunerea de modificare a OUG 34/2006 va fi introdusa o noua definire a conceptului de parteneriat public privat:

    „o forma a cooperarii dintre sectorul public si sectorul privat, in scopul finantarii, constructiei, renovarii, managementului sau intretinerii unei infrastructuri sau furnizarii anumitor servicii, care se concretizeaza prin atribuirea unui contract de achizitie publica sau prin atribuirea unui contract de concesiune.”

    Pentru mai multe informatii privind proiectul de ordonanta pentru modificarea OUG 34/2006 privind achizitiile publice aflat in dezbatere publica, click aici

    Cristina Pojoga,
    http://www.fonduri-structurale.ro

    Sursa: ANRMAP

Leave a Reply