Propunerile de modificare a legislatiei achizitiilor publice : intre declaratii de presa si dezbatere publica
22/02/2010 by: Luiza ManoleaAGERPRES a transmis o declaratie a dlui. ministru Vasile Blaga in legatura cu viitoare modificari ale legislatiei achizitiilor publice, comunicat ce a fost publicat in 22 februarie 2010 in Portalul national de administratie publica.
Proiectele de modificare de legi se supun dezbaterii publice, cu accesul celor implicati: administratiile publice – autoritati contractante, ofertanti (vezi, de exemplu, propunere de modificari ale legislatiei achizitiilor publice efectuate de catre ARACO, CNSC – cei care judeca toate contestatiile in competenta lor, reprezentantii judecatorilor (CSM), caci si ei judeca unele contestatii si toate recursurile, si nu in ultimul rand ANRMAP, care este entitatea ce are tocmai atributii de propunere de modificare a legislatiei ori de adaptare a ei!
Mai mult, ANRMAP trebuie sa fie implicata in mod obligatoriu, potrivit art. 2 alin. 2 din HG 525/2007 « Proiectele de acte normative, care pot avea impact asupra activităţilor reglementate de legislaţia privind achiziţiile publice, se supun spre adoptare Guvernului numai după obţinerea avizului din partea A.N.R.M.A.P. »
Dezbaterea publica creeaza un fundament si o justificare reala modificarii propuse. Declaratia, chiar daca este publica, nefiind insotita de propunerea concreta de modificare, nu are rolul de dezbatere publica.
Dezbaterea publica permite celor care sunt intrinsec implicati sa isi spuna punctele de vedere – care, cateodata nu sunt nici macar similare, si sa aduca imbunatatiri: comunicare constructiva. Declaratia publica reprezinta punctul de vedere al unei singure parti.
O declaratie politica, fara publicarea propunerii concrete a actului modificator este total insuficienta, daca Ministerul Administratiei si Internelor doreste sa ia initiativa legislativa si s-o duca pana la capat. Si spun asta pentru ca dezbaterea publica a propunerilor de modificare a actelor normative este obligatorie prin Legea 52/2003 a transparentei decizionale!
De altfel, Ministerul Administratiei Publice declara ca « este interesat în participarea activă a cetăţenilor la luarea deciziilor administrative şi în procesul de elaborare a proiectelor de acte normative. » Insa, pe pagina rezervata capitolului Transparenta decizionala, nu apare deocamdata nicio referire la vreo modificare a OUG 34/2006 ori HG 925/2006 din domeniul achizitiilor publice…
Prin urmare, daca Guvernul adopta pe calea urgentei (urgenta care, de fapt, este inexistenta!!!) un act normativ de modificare a OUG 34/2006 fara sa respecte obligatia supunerii dezbaterii publice, Guvernul incalca legea de 2 ori:
– isi aroga titlul de legiuitor, in locul Parlamentului,
– nu respecta Legea 52/2003, dovedind, astfel, o opacitate la nivelul decizional de netolerat intr-un stat de drept.